top of page

De tracks van 2024-2025

Elk academisch jaar beantwoordt The West Wing vier beleidsvragen in opdracht van buitenlandse posten en directies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Elke beleidsvraag heeft zijn eigen track, die bestaat uit een trackleider en 12 geselecteerde West Wing-leden. In 2024-2025 heeft The West Wing vier tracks: Track DAFxDAM, Track Middle Corridor, Track China en Track India. 

WhatsApp Image 2024-08-16 at 10.34.10.jpeg

Track Directie Sub-Sahara Afrika (DAF) Directie Noord-Afrika en Midden-Oosten (DAM)

Het geopolitieke klimaat in Afrika verandert snel. Van Russische tv-kanalen tot Chinese uitwisselingsprogramma's, het continent richt zich steeds meer op landen zoals China, de Golfstaten, Rusland en India. Ook staat de relatie tussen Nederland en Afrika onder druk door historische, koloniale gevoeligheden en groeiende antiwesterse sentimenten. Als gevolg is het niet langer vanzelfsprekend dat Afrika voor Nederland en Europa kiest. Sociaal kapitaal of soft power kan een belangrijk instrument zijn om deze relatie te optimaliseren. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft daarom The West Wing Wing gevraagd om onderzoek te doen naar een effectieve uitvoeringsstrategie om onze soft power in Afrika te versterken. Het is namelijk onvoldoende bekend welke middelen hier effectief aan bijdragen. Daardoor is het van belang om, met een context-sensitieve benadering, te onderzoeken wat wel en niet werkt. Track DAFxDAM zal hier een bondig en concreet beleidsadvies over formuleren, met publieksdiplomatie als kader. Belangrijke instrumenten hierbij zijn bijvoorbeeld strategische communicatie, culturele diplomatie en ‘people-to-people exchanges.’ Denk hier aan handelsmissies, studiebeurzen of kennisuitwisseling. Met het beantwoorden van deze beleidsvraag verwacht track DAFxDAM een frisse en positieve bijdrage te leveren aan de relatie tussen Afrika en Nederland!

Scherm­afbeelding 2024-08-15 om 19.28.22.png

Track Middle Corridor

Door de inval van Rusland in Oekraïne en instabiliteit in het Midden Oosten staat de connectiviteit tussen Azië en Europa onder druk. Europa zoekt dan ook naar alternatieve manieren om economische betrekkingen te bevorderen. Dit heeft geleid tot een hernieuwde internationale aandacht voor The Middle Corridor; een multimodale handelsroute over land van China naar Europa door Centraal-Azië, de zuidelijke Kaukasus en Turkije. In de afgelopen jaren is het multimodale transport tussen Azië en Europa enorm gegroeid en wordt verwacht nog harder te groeien vanwege de toegenomen relevantie. De EU heeft zich dan ook gecommitteerd aan een investering van 10 miljard ten behoeve van de ontwikkeling van deze corridor. Naast het versterken van de weerbaarheid van mondiale handelsroutes, kan de ontwikkeling van de Middle Corridor ook een bijdrage leveren aan verdere regionale integratie, economische groei en stabiliteit van de regio. Als track Middle Corridor zullen wij ons dan ook richten op de vraag hoe Nederland het beste kan inspelen op de politieke en economische kansen en risico’s die de Middle Corridor met zich meebrengt.

 

Scherm­afbeelding 2024-08-16 om 21.33.00.png

Track China

In de multipolaire wereld die langzaam maar zeker vorm begint te nemen, is China niet meer weg te denken. Op zowel politiek als economisch vlak, is de verwachting dat China een steeds belangrijkere rol begint in te nemen. Voor Nederland geldt China dan ook als een van de belangrijkste (handels)partners. Op Duitsland na, importeert Nederland immers het meest uit China. Daarnaast is China een belangrijke exportbestemming voor Nederlandse goederen. Problematisch is dat de Chinese perceptie van Nederland is gaan dalen. Volgens de Anholt – Ipsos Nation Brand Index is Nederland in twee jaar tijd gezakt van de 13de naar 25ste plek. Dat is best ongewoon gezien de sterke politieke, diplomatieke en economische banden. In Track China gaan we hier onderzoek naar doen. De track zal achterhalen wat de oorzaken hiervan zijn; wat bepaalt de publieke perceptie van China vis-a-vis Nederland en wat zijn de effecten geweest van publieks- en duurzaamheidsdiplomatie tot nu toe? Na het in kaart brengen hiervan zal de track concrete aanbevelingen maken en voorleggen aan de ambassade in Beijing. Deze track richt zich in het bijzonder op de rol van Nederlandse publieksdiplomatie, duurzaamheidsbeleid en China als belangrijke internationale partner van Nederland. Een beter begrip krijgen van deze relatie en China als opkomende macht is immers essentieel voor het Nederlands buitenlandbeleid.

delhi-282933_1920.jpg

Track India

India is een cruciale speler in de strijd tegen klimaatverandering. Met meer dan 1,4 miljard inwoners is het land zowel de derde grootste energieverbruiker als uitstoter van broeikasgassen van de wereld. De opkomende grootmacht versterkt haar inzet voor het klimaat, met ambitieuze doelen zoals klimaatneutraliteit in 2070 en een leidende rol in de productie van groene waterstof als alternatief voor fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd staat India voor enorme uitdagingen. Door bevolkingsgroei, verbeterde toegang tot moderne diensten en verwachte economische groei, zal het energieverbruik en de CO2-uitstoot de komende jaren naar verwachting sterk toenemen. Momenteel is India voor ongeveer 50% van haar energievoorziening afhankelijk van steenkool. Hoewel de productie van hernieuwbare energie in India gestaag toeneemt, is een versnelling noodzakelijk om de klimaatdoelen te bereiken. Voor verdere investeringen in groene energie is India sterk afhankelijk van de private sector en internationale financiële instellingen. Nederland en India hebben afgesproken samen te werken aan de transitie naar schonere en groene energie om economische en duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. De vraag is echter hoe Nederland kan bijdragen aan de transformatie naar een schone economie, welke on- en onderbenutte samenwerkingsmogelijkheden er zijn op dit gebied en deze opkomende grootmacht beter kan worden gepositioneerd Nederlandse ministeries en de private sector. Track India zal zich het komende jaar richten op het beantwoorden van deze vragen door het maken van een beleidsadvies voor de Nederlandse ambassade in India.

bottom of page