De tracks van 2025-2026
Elk academisch jaar beantwoordt The West Wing vier beleidsvragen in opdracht van buitenlandse posten en directies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Elke beleidsvraag heeft zijn eigen track, die bestaat uit een trackleider en 12 geselecteerde West Wing-leden. In 2025-2026 heeft The West Wing vier reguliere tracks: Track Sancties, Track NB8, Track Chili en Track Ghana.

Track Sancties
Directie Eenheid Sanctiebeleid (ESB) en Directie Internationale Marktordening en Handelspolitiek (IMH)
Sancties zijn een onmisbaar instrument binnen het EU-buitenlandbeleid en worden steeds vaker ingezet, onder meer tegen Rusland. De effectiviteit van deze maatregelen staat of valt echter met naleving, waarbij sanctieomzeiling via derde landen een groeiende uitdaging vormt. Goederenstromen vinden indirect hun weg naar Rusland via landen die niet gebonden zijn aan Europese sancties. Ook worden sancties op energie omzeild door middel van de schaduwvloot door o.a. vlaggenstaten die gesanctioneerde schepen registreren. Deze track richt zich op het formuleren van strategieën en beleidsopties voor Nederland en de EU om de omzeiling van sancties via derde landen tegen te gaan. Daarbij wordt in het bijzonder gekeken naar welke diplomatieke, economische en juridische instrumenten effectief kunnen worden ingezet. Verder kijken we in hoeverre maatwerk per land of type sanctie noodzakelijk is. Het doel is om tot goed onderbouwde aanbevelingen te komen en een bijdrage te leveren aan een krachtiger en coherenter sanctiebeleid in een complex geopolitiek krachtveld!

Track Nordic Baltic Eight (NB8)
De Oostzee is als ‘nieuwe NAVO-binnenzee’ momenteel een van de meest strategisch beladen zeeën van Europa: geopolitiek onder druk en steeds vaker het toneel van militair optreden, maar ook ecologisch zwaar vervuild. Vervuiling komt veelal uit Rusland, Belarus en Kaliningrad, maar ook vanuit NAVO-landen en EU-partners. De combinatie van milieuvervuiling, militaire aanwezigheid, energie-infrastructuur en intensieve scheepvaart - ook van de beruchte Russische schaduwvloot - maakt het een complex beleidsdomein. Tegelijkertijd staat ook de Noordzee onder druk: als vitale corridor voor energie, internationale handel, windparken, datakabels en als potentiële arena voor hybride dreigingen. De toenemende verwevenheid van veiligheid en duurzaamheid vraagt om een geïntegreerde aanpak. Track NB8 onderzoekt daarom welke lessen uit de Nordic-Baltic (NB8)-aanpak voor de Oostzee toepasbaar zijn op de Noordzee. Met concrete beleidsadviezen kan de track NB8 zo een waardevolle bijdrage leveren aan het Nederlandse beleid rond de Noordzee, met oog voor het strategische snijvlak tussen veiligheid en duurzaamheid.

Track Chili
In een veranderend geopolitiek landschap, waar grootmachten als China, de Verenigde Staten en de Golfstaten steeds actiever zijn in Zuid-Amerika, probeert Europa via het Global Gateway-initiatief haar positie te versterken. Landen als Chili zijn inmiddels hoge inkomenslanden, waardoor traditionele ontwikkelingsinstrumenten minder toepasbaar zijn. Tegelijkertijd beschikt de regio over waardevolle grondstoffen zoals koper en lithium, en biedt zij groot potentieel voor duurzame energie en waterstofproductie. De concurrentie om deze strategische hulpbronnen is fel, dus tijdig en effectief handelen is essentieel. Voor Nederland en de EU ligt hier een kans om de economische en diplomatieke banden met deze landen te verdiepen, buiten de bestaande focuslanden van “versterkt engagement” om. Track Chili onderzoekt welke nieuwe instrumenten, aanvullend op traditionele handel, nodig zijn om in niet-ontwikkelingslanden binnen Zuid-Amerika succes te boeken. Denk hierbij aan innovatieve partnerschapsmodellen, investeringen in groene infrastructuur en versterking van kennisuitwisseling. Ook wordt gekeken naar hoe Nederland kan inspelen op de groeiende concurrentie en het geopolitieke spel in de regio. Met concrete aanbevelingen wil deze track bijdragen aan een toekomstbestendig beleid dat de positie van Nederland en de EU verstevigt in strategisch belangrijke Zuid-Amerikaanse landen.

Track Ghana
De cacaosector in Ghana verkeert in zwaar weer. De cacao-oogst is aanzienlijk gedaald van 1.000.000 ton in 2020/2021 naar een geschatte 600.000 in 2024/2025. Onvoorspelbare weerpatronen, slecht onderhoud en verouderde plantages zijn belangrijke factoren in de daling van productiviteit. Daarnaast werken de vele verschillende actoren in de cacaoketen in Ghana soms langs elkaar heen, in plaats van samen. Om de situatie nog verder te compliceren: in 2023/2024 stegen de prijzen op de wereldmarkt met 400%, maar de boeren profiteren maar in beperkte mate van de hoge prijzen. Dit alles maakt de cacaosector niet direct een aantrekkelijke werkplek voor jongeren, terwijl vergrijzing wel degelijk een risico vormt voor het voortbestaan van de sector. Voor Nederland is de cacaosector erg belangrijk, omdat het 20% van alle cacaoproductie wereldwijd importeert. Hiervan wordt 60% verwerkt in Nederland. Problemen in de cacaosector zoals ontbossing, kinderarbeid en gebrek aan een leefbaar loon voor boeren zijn niet in één dag opgelost. Nederland zet zich daarom in voor een sectortransformatie in Ghana. De track Ghana zal zich richten op de vraag: hoe kan de Nederlandse ambassade de positie van jongeren in de cacaosector versterken en hen helpen zich in te zetten als versnellers van sectortransformatie?